top of page

Hvorfor bli Miljøfyrtårn?


Miljøfyrtårnsertifisering gir bedrifter mange fordeler – fra økt konkurransekraft og kostnadsbesparelser til bedre omdømme og intern kultur. Med stadig strengere krav fra kunder, myndigheter og anbud, er dette en viktig investering for fremtiden.  


Nedenfor kan du lese om fordelene du kan forvente basert på min erfaring fra over 300 sertifiseringsprosesser. 


1. Oppfyll krav fra kunder og myndigheter 

Flere bransjer stiller krav til sertifisering som en del av anbudsprosesser. I tillegg er det nå et krav om at bærekraft vektlegges med 30 prosent i offentlige anbud.  


Snart 12 000 virksomheter i Norge er allerede sertifisert som Miljøfyrtårn. Dette viser ordningens utbredelse og anerkjennelse.  

Jeg opplever selv at mange av mine kunder står midt i anbudsprosesser der miljøsertifisering er en forutsetning for å delta, eller møter lignende krav fra eksisterende kunder. 


Mange spør derfor hvor lang tid det tar å bli sertifisert. Svaret er at det typisk tar 5-10 uker å sertifiseres, men at det kan gjøres raskere hvis det virkelig haster. Jeg har flere ganger fullført prosesser på så lite som 2 uker. 


Miljøfyrtårnsertifisering gjør det enklere å vise at bedriften oppfyller krav til miljø og bærekraft. 


Visste du at:Snart 12 000 virksomheter i Norge er allerede sertifisert som Miljøfyrtårn. Dette viser ordningens utbredelse og anerkjennelse.  

 

2. Kostnadsbesparelser gjennom mer effektiv drift 

Som del av sertifiseringsprosessen kartlegger vi selskapets drift og kostnadsdrivere og leter aktivt etter effektiviseringstiltak. Konkret leter vi f.eks. etter tiltak som optimaliserer innkjøp, reduserer energiforbruk, unødvendig kjøring, avfallsmengder og andre kostnader.  


Dette er litt mot strømmen, ettersom mange tenker at "bærekraft er dyrt", men i virkeligheten så opplever jeg at det styrke bidrar til å effektivisere driften og styrke bunnlinjen. 


Bærekraft og lønnsomhet går hånd i hånd, noe jeg ser gang på gang. 

Visste du at: Hele 52 % av sertifiserte virksomheter rapporterer om reduserte kostnader som et resultat av sertifiseringen. Bærekraft og lønnsomhet går hånd i hånd, noe jeg ser gang på gang. 

 

3. Forbedret arbeidsmiljø og intern kultur 


72 % av sertifiserte virksomheter rapporterer om betydelige miljøforbedringer, noe som også bidrar til bedre trivsel og engasjement blant ansatte. 

Miljøfyrtårn omhandler ikke bare klima og miljøtiltak, men også arbeidsmiljøet i virksomheten og i leverandørkjeden. Det er konkrete kriterier som skal sikre dette, noe jeg ser kan være spesielt verdifullt for mindre virksomheter. 


Miljøfyrtårn bidrar også til å skape en kultur for bærekraft og engasjement blant de ansatte. Dette kan tiltrekke og beholde flinke folk, samtidig som det styrker trivsel og samarbeid. 


Ifølge rekrutteringsbyrået Academic Work forventer unge, ambisiøse arbeidssøkere at arbeidsplassen har verdier knyttet til miljø og bærekraft.

Visste du at: 

  • Hele 72 % av sertifiserte virksomheter rapporterer om betydelige miljøforbedringer, noe som også bidrar til bedre trivsel og engasjement blant ansatte. 

  • Ifølge rekrutteringsbyrået Academic Work forventer unge, ambisiøse arbeidssøkere at arbeidsplassen har verdier knyttet til miljø og bærekraft. Dette blir en viktig faktor når de velger arbeidsgiver. 

  • En rapport fra Abelia fremhever at ansatte legger vekt på at virksomheten bidrar til et miljømessig, økonomisk og sosialt bærekraftig samfunn. 


Gjennomgående ser jeg at bærekraftsarbeid gir energi og tydeliggjør hvilken rolle virksomheten kan spille. Det oppsummerer eksisterende tiltak og peker på konkrete forbedringsmuligheter. 

 

4. Bedre omdømme, synlighet og konkurransekraft 


67 % av sertifiserte virksomheter rapporterer om forbedret omdømme, noe som kan gi en betydelig konkurransefordel i markedet. 

Kunder og samarbeidspartnere ønsker ansvarlige leverandører, og er allergiske mot useriøse aktører. Miljøfyrtårnsertifisering gir bedriften en verdifull anerkjennelse som kan brukes aktivt i markedsføring og kommunikasjon. 


Visste du at: 67 % av sertifiserte virksomheter rapporterer om forbedret omdømme, noe som kan gi en betydelig konkurransefordel i markedet. 

 

5. Bidra til en mer bærekraftig fremtid 

Vi kjenner alle til utfordringene knyttet til klima, natur og sosiale forhold. Ved å bli Miljøfyrtårn tar bedriften et konkret ansvar for å bidra til en grønnere, mer bærekraftig verden. Vi gjør dette ved å gjøre tiltak for å hensynta miljø i innkjøp, reiser og transportløsninger, energibruk, avfallshåndtering og ressursbruk, m.m. 


72 % av sertifiserte virksomheter rapporterer om betydelige miljøforbedringer som bidrar til en bærekraftig fremtid. 

Dette gir mening og stolthet både for ledelse og ansatte. 


Visste du at: Hele 72 % av sertifiserte virksomheter rapporterer om betydelige miljøforbedringer som bidrar til en bærekraftig fremtid. 

 

Avslutning 

Miljøfyrtårnsertifisering er en investering i fremtiden. Den gir bedriften konkrete fordeler som økt konkurransekraft, kostnadsbesparelser og bedre omdømme, samtidig som den skaper en positiv intern kultur og bidrar til en bærekraftig fremtid. 


Er du klar for å ta steget? Kontakt meg i dag for å komme i gang med Miljøfyrtårnsertifisering! 

 

3 views

©2024 by Pål Svenssen

bottom of page