
Miljøfyrtårnsertifisering er en investering i bærekraft og fremtiden. Denne sertifiseringen gir virksomheter konkrete fordeler som bedre omdømme, reduserte kostnader og økt konkurransekraft. Men hvordan blir man egentlig Miljøfyrtårn? Her tar vi deg gjennom en enkel og oversiktlig prosess, steg for steg, slik at din bedrift kan oppnå sertifiseringen på en smidig og effektiv måte.
Hva er Miljøfyrtårn?
Først er det nyttig å forstå hva Miljøfyrtårn er:
A) Et miljøsertifikat
De aller fleste kjenner Miljøfyrtårn-merket fra skilt i resepsjonsområder, logoer på nettsider og i epostsignaturer, og som et sertifikat som brukes i anbudsprosesser. Miljøfyrtårn er med andre ord et formelt bevis på en bedrifts arbeid med klima, miljø og arbeidsmiljø. Dette er en viktig funksjon, men bare halve historien.
B) Et miljøledelsesverktøy
Miljøfyrtårn er mer enn et sertifikat. Det er et verktøy som hjelper virksomheter med å redusere sin miljøpåvirkning gjennom systematisk arbeid med forbedringer, rutiner og tiltak. Det er dette som skal implementeres og sertifiseres i løpet av sertifiseringsprosessen.
Miljøfyrtårn er mer enn et sertifikat. Det er et verktøy som hjelper virksomheter med å redusere sin miljøpåvirkning gjennom systematisk arbeid med forbedringer, rutiner og tiltak.
For mer informasjon om Miljøfyrtårn, besøk Miljøfyrtårn.no.
Steg 1. Forankre beslutningen om å bli Miljøfyrtårn
Det hele starter med ledelsen. Hvis ikke ledelsen er enige om viktigheten av å sertifisere bedriften, blir prosessen tungrodd og ineffektiv. Ofte skyldes sertifisering krav fra anbud eller kunder, men det er også mange andre fordeler. Ledelsen må forstå disse og sikre at de er rigget for å lykkes.
Deretter bør ledelse ta tre beslutninger knyttet til organisering og oppstart av prosjektet:
Representant fra ledelsen
Det er viktig at ledelsen er representert i prosjektet, slik at ledelsens perspektiver er reflektert og at beslutninger tas effektivt.
Miljøfyrtårnansvarlig
Det er spesielt viktig å velge en Miljøfyrtårnansvarlig, som prosjektleder prosessen og er ansvarlig for implementering og oppfølging av miljøarbeidet. Sertifiseringsprosessen er på ingen måte altoppslukende, men det er viktig at Miljøfyrtårnansvarlig har mulighet til å dedikere noen timer til prosjektet hver uke, over 6-ukersperioden som sertifiseringsprosessen varer. Videre bør Miljøfyrtårnansvarlig være godt kjent med virksomheten, være en dyktig prosjektleder og ha interesse for bærekraft. Du finner mer informasjon om rollen her.
Det hele starter med ledelsen. Hvis ikke ledelsen er enige om viktigheten av å sertifisere bedriften, blir prosessen tungrodd og ineffektiv.
Tips:
Sørg for bred enighet i ledelsen om hvorfor sertifiseringen er viktig.
Identifiser hvilke fordeler sertifiseringen kan gi utover kundekrav.
Bli enige om hvordan styret skal involveres, hvem som leder arbeidet, og hvordan ledelsen kan bidra underveis.
Steg 2. Valg av konsulent
Miljøfyrtårnansvarligs første oppgaver er typisk å velge Miljøfyrtårnkonsulent. Det er krav om bruk av konsulent, som regel gjennom individuell veiledning fra konsulent. Alternativt kan man delta i gruppeveiledning.
Individuell veiledning fra konsulent: En erfaren konsulent guider deg gjennom hele prosessen, fra miljøkartlegging til implementering av tiltak. Dette er ideelt hvis dere ønsker en effektiv prosess med skreddersydd tilnærming og tett oppfølging.
Gruppeveiledning (Bli Miljøfyrtårn-kurs): Dette er typisk webinarbaserte kurs der flere virksomheter deltar samtidig. Kurset gir en praktisk og grundig innføring i hvordan miljøkartlegging og tiltak kan gjennomføres. Dette er et kostnadseffektivt alternativ som gir dere god innsikt i miljøledelse.
En erfaren konsulent guider deg gjennom hele prosessen, fra miljøkartlegging til implementering av tiltak.
Miljøfyrtårnkonsulenter er godkjent av Miljøfyrtårn, men er ellers uavhengige konsulenter. Forskjellige konsulenter har derfor ulike fremgangsmåter og tilbud. Det er derfor naturlig å kontakte flere konsulenter og vurdere hvilken konsulent som passer best for dere. Klikk her for en oversikt over alle konsulenter.
Steg 3. Oppstart og tildeling av kriterier
Når dere har besluttet å sertifisere dere, så registrerer dere virksomheten i Miljøfyrtårnportalen, det digitale verktøyet som brukes i sertifiseringsprosessen. Her gir dere også konsulent tilgang, slik at dere sammen starter opp sertifiseringsprosessen.
Det første steget ved oppstart er å konfigurere virksomheten, slik at dere får utdelt relevante kriterier. Kriteriene tilpasses etter bransje, størrelse, eierform, m.m. slik at prosessen skal føles relevant og konkret.
Bransjen deres er spesielt viktig. Miljøfyrtårn har utarbeidet egne kriterier for mer enn 50 ulike bransjer, som bygg og anlegg, handel, hotell, restaurant, m.m.
Kriteriene tilpasses etter bransje, størrelse, eierform, m.m. slik at prosessen skal føles relevant og konkret.
De fleste får tildelt 20-40 kriterier, som innenfor transport, energi, avfallshåndtering, innkjøp og arbeidsmiljø. I tillegg oppretter vi et system for kontinuerlig miljøledelse, inkludert handlingsplan for det videre miljøarbeidet og årlige klimaregnskap.
Steg 4. Implementere miljøledelse
Endelig er tiden inne for å gå gjennom hvert kriterie, implementere tiltak, innføre rutiner og dokumentere at alt er på plass. Ved å løse ut kriteriene, så implementerer dere automatisk også miljøledelse i virksomheten.
Jeg har hjulpet over 300 bedrifter med å bli Miljøfyrtårn, og har utviklet en prosess som er enkel, effektiv og engasjerende.
Vi gjennomfører typisk tre arbeidsmøter på en time hver, der vi går nøye gjennom kriteriene, finner gode løsninger, og avtaler oppfølgingsoppgaver.
Jeg prosjektleder prosessen, håndterer alt av dokumentasjon og sikrer at dere kommer i mål på en enkel og effektiv måte.
Jeg har hjulpet over 300 bedrifter med å bli Miljøfyrtårn, og har utviklet en prosess som er enkel, effektiv og engasjerende.
Samtidig er ikke dette noe vi jobber med frem til sertifisering for så å legge i en skuff, så det er sentralt å integrere arbeidet i deres strategi, internkontrollsystem, HMS-håndbok, eller lignende.
Steg 5. Møte med sertifisør
Når alle kravene er oppfylt og godkjent av konsulent, så avtales et sertifiseringsmøte med en godkjent Miljøfyrtårn-sertifisør. Under møtet gjennomgår sertifisøren dokumentasjonen og vurderer om virksomheten oppfyller kravene.
Dette er en grundig, men ukomplisert prosess. Dersom alt er i orden, blir dere sertifisert og mottar Miljøfyrtårn-sertifikatet.
Hvis sertifisøren oppdager avvik ved enkeltkriterier, så får man anledning til å rette opp manglene, og sende inn dokumentasjonen på nytt.
Besøk Certnor for å lese mer om sertifiseringsprosessen.
Steg 6. Kontinuerlig miljøarbeid og Miljøfyrtårn-rutiner
Miljøfyrtårnsertifiseringen er ikke en engangsoppgave – den legger grunnlaget for et kontinuerlig miljøarbeid.
Bedriften må årlig rapportere på resultater og forbedringer, noe som sikrer at bærekraft forblir en naturlig del av hverdagen.
Årlige rutiner:
Forbedringsarbeid, med oppfølging av mål og tiltak.
Oppfølging av planlagte tiltak og rutiner.
Rapportering på måloppnåelse og klimaregnskap.
Les mer om årlig miljørapportering og oppfølging her.
Dere må også re-sertifiseres hvert tredje år. Dette innebærer at dere igjen må svare ut kriteriene, og dokumentere at miljøledelsessystemet og rutinene som utarbeidet i sertifiseringsprosessen faktisk er fulgt opp i etterkant.
Avslutning
Å bli Miljøfyrtårn er en strukturert og effektiv måte å styrke bærekraftsarbeidet i din bedrift. Med riktig forberedelse og god veiledning kan prosessen gjennomføres raskt, effektivt og smidig.
Er du klar til å ta steget? Kontakt meg i dag for å komme i gang med Miljøfyrtårnsertifiseringen!