Hvor, hvorfor og hvordan? Visjon, purpose og verdier er selve sjelen til en bedrift, og mer og mer forskning viser at bedrifter som forankrer disse på en god måte ikke bare har mer tilfredse ansatte, men også er mer lønnsomme.
Nedenfor kan du lese om Norges 20 største bedrifters visjon, purpose og verdier.
Equinor
Purpose
Turn natural resources into energy for people and progress for society
Verdier
Open:
Collaborative
Sharing
Courageous
Norsk Hydro
Purpose
To create a more viable society by developing natural resources into products and solutions in innovative and efficient ways
Verdier
Care: We act with respect for people and the environment and place safety at the heart of our operations.
Courage: We break new ground and take measured risks with agility, accountability and foresight.
Collaborartion: We work as partners internally and externally to unite competencies and create win-win opportunities.
Yara International
Visjon
A collaborative society; a world without hunger; a planet respected.
Verdier
Ambition: Performing above expectations, taking initiative and constantly working in line with Yara's ambitions and personal goals.
Curriosity: Asking bold, brave questions; curiosity is the lifeblood of our culture. It is curiosity that builds knowledge and it’s the power of inquiry that led Yara’s three remarkable founders to head off an impending famine in the early 20th century.
Collaborartion: Working together with mutual respect, partnership, and appreciation of all perspectives and approaches. The art of collaboration - both internally within Yara and externally with the rest of the world - amplifies our collective knowledge.
Accountability: Being reliable, taking responsibility and always having Yara's and society's interests in mind when faced with tough decisions. Through accountability trust is earned.
Telenor
Purpose
We exist to empower societies by connecting you to what matters most.
Verdier
Always Explore: Vi tror at vekst kommer fra å lære hver dag. Vi er nysgjerrige og vi tør å utfordre, teste, gjøre feil og justere kursen når det trengs.
Create together: Vi tror at bedre løsninger skapes av team med mangfold. Derfor søker vi forskjellige perspektiver, deler, involverer og hjelper hverandre å lykkes.
Keep promises: Vi mener tillit er avgjørende i alle våre relasjoner. Vi tar eierskap og er stolte over å levere med presisjon og integritet.
Be respectful: Vi tror på menneskets unike evne til å forstå hva som betyr mest for folk. Vi møter alle og hverandre på like fot, vi lytter og viser at vi bryr oss.
KLP
Verdier
Åpen
Tydelig
Ansvarlig
Engasjert
NorgesGruppen
Purpose
To make your everyday life easier and contribute to a sustainable future.
Verdier
Ansvarlig: Vi skal alltid opptre på en redelig og troverdig måte. Vi skal gjennom våre handlinger sørge for å skape tillit og trygghet. Vi skal opptre profesjonelt og pålitelig.
Kundeorientert: Vi skal alltid ha forbrukeren i fokus gjennom å være konkurransedyktig, tilgjengelig og kvalitetsbevisst.
Samarbeidsorientert: Vi skal sikre en helhetstenkning gjennom hele verdikjeden. Vi skal fremstå som en attraktiv samarbeidspartner.
Storebrand
Visjon
En fremtid å glede seg til
Misjon
Modig veiviser
Verdier
Kunden først: Kontinuerlig læring for å forstå våre kunders behov er nødvendig i en bransje i rask endring. Medarbeiderne er vår viktigste ressurs for å kunne levere på ambisiøse forretningsmål. Vi rekrutterer og utvikler derfor engasjerte og modige medarbeidere som finner de beste løsningene for kunden.
Fokus på innovasjon: Medarbeiderne i Storebrand er vår viktigste kilde til innovasjon, utvikling og vekst. Medarbeidere som våger å tenke nytt og utfordre organisasjonen er avgjørende for om vi skal nå målet om å bli et sparekonsern i verdensklasse.
DNB
Purpose
Create the best customer experiences
Verdier
Curious: Being curious means that we seek new knowledge and learn from our experiences, so that we continuously gain new insight. We are genuinely interested in and curious about how we can make everyday life better for our customers and colleagues. We find good solutions together.
Bold: Being bold means that we challenge established truths, and make decisions even though the picture is unclear. We take responsibility for our actions, admit when we make mistakes and then learn from them. We face challenges and new competition with an unshakeable conviction that we will become even better at developing the best ideas and solutions.
Responsible: We create value in a sustainable way. We will be transparent about our operations and contribute positively to society. We listen to those who have insight into and opinions about what society expects of us. We use simple language and are predictable in our actions.
Reitangruppen
Visjon
Å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet
Verdier
Vi rendyrker bedriftens forretningsidé
Vi holder en høy forretningsmoral
Vi skal være gjeldfri
Vi skal motivere til vinnerkultur
Vi tenker positivt og offensivt
Vi snakker med hverandre ikke om hverandre
Kunden er vår øverste sjef
Vi vil ha det morsomt og lønnsomt
Coop Norge
Visjon
Det skal lønne seg å velge Coop
Verdier
Tiltro til egenart: Gjennom økonomisk effektiv og profesjonell drift søker vi å maksimere nytten for medlemmer og forbrukere.
Innflytelse: Medlemmenes innflytelse, medarbeidernes synspunkter og en aktiv dialog med omverdenen skal forme vår virksomhet.
Omtanke: Vi viser omtanke for mennesker, dyr og miljø, og arbeider for en bærekraftig samfunnsutvikling.
Ærlighet: Forbrukerne skal føle seg trygge når de handler i våre butikker, og ha tillit til at de får opplysninger om varene og virksomheten som kan ha betydning for deres valg.
Nytenkende: Vi skal dra nytte av ny kunnskap og teknologi, og påvirke utvikling i samsvar med forbrukernes
Statkraft
Visjon
Providing pure energy
Verdier
Competent
Responsible
Innovative
Orkla
Visjon
Your friend in everyday life
Verdier
Brave
Trustworthy
Inspiring
Norwegian Air Shuttle
Visjon
Norwegian vil at alle skal ha råd til å fly
Verdier
Innovation
Teamwork
Simplicity
Mowi
Purpose
To provide a growing world population with delicious, healthy and nutritious food from the ocean, in a way in a way that respects our planet and allows local communities to flourish. A product everyone at Mowi – all 12,000 of us – is proud of, every day
Verdier
Passion: Passion and dedication for everything we do - and all that we produce - is how Mowi and its people make a difference.
Change: We thrive on change and the pursuit of continual improvement. It’s what has put us - and keeps us - at the very forefront of a fast-evolving seafood industry.
Share: By encouraging a spirit of openness and transparency, all Mowi employees can make a difference and influence the direction of the company.
Trust: Social responsibility and environmental sustainability is embedded in every level of the business and is at the heart of our corporate culture.
Norsk Tipping
Visjon
Vi gir drømmen en sjanse!
Purpose
Vårt samfunnsoppdrag er å tilby et ansvarlig og attraktivt spilltilbud der overskuddet går tilbake til samfunnet.
Verdier
Dyktige: Vi utvikler ny kompetanse hele tiden
Rause: Vi vil hverandre vel, og spiller hverandre gode
Ambisiøse: Vi er engasjerte og strekker oss mot spenstige mål
Uredde: Vi prøver nye ting, og våger å feile
Magiske: Vi byr på "det magiske lille ekstra"
Atea
Visjon
Kraftsenter i norsk IT-bransje
Misjon
Bygge Norge med IT
Verdier
Fremtidsrettet: Sammen går vi foran og driver utvikling. Sammen viser vi mot og "sult". Sammen tenker vi nytt
Ansvarlig: Sammen arbeider vi for en bedre framtid. Sammen tar vi initiativ. Sammen leverer vi det vi lover.
Nysgjerrig: Sammen utforsker vi det vi ikke kan. Sammen søker og deler vi kunnskap. Sammen utfordrer vi oss selv og andre.
Veidekke
Visjon
Verdiskapende samspill
Verdier
Profesjonell: Måten vi handler på.
Redelig: Vi skal aldri ta snarveier eller unndra oss de rammer som lover, regler og etiske retningslinjer angir.
Entusiastisk: Vi er engasjert i hva vi gjør og søker aktivt lønnsomme løsninger for alle involverte.
Grensesprengende: Vi er nysgjerrige og utfordrende
Wallenius Wilhelmsen
Visjon
Shaping the maritime industry
Verdier
Customer centred: We place our customers in the centre and focus on their needs. This drives us forward to develop services, products and solutions that benefit both the customers and us.
Empowerment: Involvement and recognition generate positive energy and increase ownership of our individual contributions. The freedom to act and take initiative within agreed frameworks motivates us to reach our full potential and do a better job.
Learning and innovation: The world around us changes constantly. As a learning organisation we continually seek to renew ourselves, to work smarter and improve everything we do. As a result, we are more able to recognise opportunities and develop new and innovative solutions.
Stewardship: We prioritise and manage our resources in a responsible way to continuously create value. We are concerned for the safety and well being of people, society and the environment.
Teaming and collaboration: Our most important competitive advantage is our qualified and competent people worldwide, working together across different cultures toward common goals. Collaboration drives our creative energy and gives us better solutions.
Subsea 7 Norway
Visjon
To lead the way in the delivery of offshore projects and services for the energy industry.
Verdier
Safety Performance: Our goal is an incident-free workplace. We work every day, everywhere to make sure all our people are safe.
Integrity: We are driven to achieve the outcomes our clients want. We are trusted to achieve superior performance from every project.
Collaboration: We apply the highest ethical standards in everything we do. We treat clients, our people, partners and suppliers fairly and with respect. We work closely and openly together with clients, partners and suppliers at a local and global level to deliver safer and stronger results for all.
Sustainability: We take a proactive approach towards our social responsibilities, mitigate the impact of our activities on our planet’s environment and respond to the effects of climate change.
Innovation: We create smarter and simpler solutions to meet the industry’s needs. We combine technology, expertise, assets and partnerships to deliver projects in new ways.
MøllerGruppen
Visjon
DARE TO MOVE
Misjon
We provide freedom to move
Verdier
Omtenksom: Vi bryr oss om og tar vare på medarbeidere, medmennesker, kunder og miljø. Møller Mobility Groups mål er å være ivaretakende, inkluderende, raus, romslig, fleksibel og fordomsfri. Da skaper vi gode hverdager. Initiativrik
Tydelig: I Møller Mobility Group er det rom for å utfordre etablerte sannheter. Det er en forutsetning for at vi kan gå nye veier og være handlingsorienterte i forhold til å utvikle tidsriktige arbeidsprosesser. Tydelige roller med ansvar og myndighet er viktig for at vi skal nå våre mål. Tydelig kommunikasjon er viktig overfor både kunder, samarbeidspartnere og kolleger.
Åpen og ærlig: Åpenhet og ærlighet er grunnlaget for å bygge tillit til kunder og kolleger. Å si og stå for det man mener verdsettes høyt i Møller Mobility Group. Det betyr også at vi skal være pålitelige, holde ord og respektere regelverk og avtaler.
Comments